Dezelfde auto heeft ineens twee verschillende CO2-waardes?

De Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) is een nieuwe en aangescherpte testcyclus die hogere, maar wel veel realistischer waarden voor CO2-uitstoot en brandstofverbruik weergeeft.

De auto’s die nu in de showroom staan hebben een CO2-waarde volgens de oude NEDC-test. Tijdens de overgangsperiode van NEDC naar WLTP hebben auto’s die eerder hun goedkeuring kregen dus nog steeds de NEDC-waarde.


Als een nieuwe auto na september 2017 een WLTP-typegoedkeuring krijgt, vermeldt het officiële document (Certificaat van Overeenstemming – CvO) zowel de nieuwe WLTP-CO2-waarde als de oude NEDC-waarde. Daardoor kan het dus gebeuren dat u tijdens deze overgangsperiode voor dezelfde auto twee verschillende waardes tegenkomt.

Dat kan verwarrend zijn en het lastig maken om auto’s onderling te vergelijken. Vanaf september 2018 moet bij álle nieuwe auto’s de WLTP-CO2-waarde worden vermeld. Het is dus van groot belang hoe de WLTP wordt opgenomen op het energielabel en in andere consumenteninformatie.

De overgangsperiode van NEDC naar WLTP

  • Auto’s met een NEDC-typegoedkeuring van voor september 2017 mogen nog worden verkocht.
  • WLTP-typegoedkeuring wordt ingevoerd voor nieuwe typen auto’s.
  • Sommige auto’s hebben ‘oude’ NEDC-waardes, terwijl andere al zijn goedgekeurd onder de nieuwe WLTP-condities.
  • De industrie zou graag al de WLTP-gebaseerde waardes gebruiken voor informatie aan consumenten (bijvoorbeeld voor folders en websites).
  • Tijdens de overgangsperiode (tot einde 2018), zouden enkel de NEDC-waardes moeten worden gebruikt voor energielabels in de showroom, zodat consumenten verschillende auto’s goed kunnen vergelijken.
  • In Nederland blijven de autobelastingen tot 1-1-2019 gebaseerd op NEDC-waardes.

Dezelfde auto heeft ineens verschillende CO2-waardes?

De NEDC-waarde van een auto is plotseling hoger?

  • Alle nieuwe auto’s moeten hun typegoedkeuring halen via de WLTP-test in plaats van de NEDC.

Neemt mijn brandstofverbruik toe door de WLTP?

  • Bij alle auto’s in de showroom zullen alleen nog WLTP-CO2- en brandstofverbruikswaardes worden vermeld.
  • De Nederlandse overheid gebruikt de WLTP-waardes als grondslag voor de BPM-berekening. Daarbij wordt rekening gehouden met een budgetneutrale omzetting.
  • Er komt een uitzondering voor ‘restantvoorraadauto’s‘. Dit is een beperkte hoeveelheid voorraadauto’s, die hun typegoedkeuring nog kregen onder de NEDC. Deze kunnen nog één jaar verkocht worden.

Heeft de WLTP invloed op hoeveel autobelastingen ik betaal?

Dezelfde auto heeft ineens verschillende CO2-waardes?

  • De Europese Commissie zal de huidige (op NEDC gebaseerde) CO2-doelstellingen voor de auto-industrie omzetten naar WLTP-CO2-doelstellingen van vergelijkbare zwaarte. Deze worden gebruikt voor het toezicht op de naleving.

Heeft de WLTP invloed op CO2-doelstellingen?