Laboratoriumtests zoals de WLTP worden gebruikt om brandstofverbruik, CO2-uitstoot en uitstoot van vervuilende stoffen te meten. Maar wat is het doel van deze metingen?

Wat is het doel van de WLTP-laboratoriumtest?

Vergelijking mogelijk maken

Hoofddoel van de laboratoriumtest is om consumenten te helpen om een betrouwbare vergelijking tussen auto’s te maken op het punt van CO2-uitstoot en brandstofverbruik. Alle condities voor het voertuig, het testen en het gebruiken van testresultaten zijn gestandaardiseerd en gedefinieerd door Europese wetgeving. Dat is belangrijk, want dat stelt de regels die alle autofabrikanten en andere spelers moeten volgen. Alleen een laboratoriumtest die een gestandaardiseerde en reproduceerbare procedure volgt, stelt autokopers in staat om verschillende automodellen te vergelijken.

Officiële documentatie

Laboratoriumtests spelen ook een belangrijke rol in de procedure om een auto op de Europese markt te krijgen. Voordat een auto op de markt mag worden gebracht wordt deze gekeurd door een nationale toelatingsinstantie (bij ons Rijksdienst Wegverkeer, RDW), volgens de testcyclus van de laboratoriumtest en in overeenstemming met de toepasselijke Europese regelgeving. Als aan alle eisen wordt voldaan, krijgt de fabrikant met een Europese typegoedkeuring toestemming voor de verkoop van die auto in de EU.

Elke geproduceerde auto heeft een Certificaat van Overeenstemming (CvO), waarop de CO2-waardes uit de laboratoriumtest staan vermeld. Op basis van dit officiële document, dat u kunt zien als het ‘geboortebewijs’ van de auto, mag deze overal in Europa worden geregistreerd (van een kenteken voorzien). In sommige landen blijft dit CvO bij de eigenaar van de auto, in andere gaat het naar de registratie-autoriteit.

Energielabels en consumenteninformatie

Om consumenten te helpen een weloverwogen aankoopbeslissing te kunnen nemen op het punt van brandstofverbruik, vereist de EU-regelgeving dat fabrikanten en dealers daarover relevante informatie verstrekken. In Nederland doen we dat met het Energielabel voor personenauto’s, waarop bij de auto in de showroom de CO2-uitstoot en het testverbruik volgens de Europese testcyclus vermeld staan.

CO2-doelstellingen

De laboratoriummetingen worden gebruikt om te controleren of de vloot nieuwe auto’s van een fabrikant gemiddeld niet meer CO2-uitstoot dan de door de EU gestelde doelen. Voor 2021 ligt dit doel op 95 gram CO2 per km. Op basis daarvan stellen de fabrikanten zichzelf doelen voor de CO2-prestaties binnen hun modellengamma.

Belastingen

De meeste Europese lidstaten kennen een vorm van CO2-belastingheffing bij de registratie en/of het bezit van een auto. Deze belastingen zijn gebaseerd op de CO2-waarde van de laboratoriumtest zoals die op het Certificaat van Overeenstemming (CvO) wordt weergeven. Bij ons is dat de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM).